Perzik

U heeft een perzikboom gespot, hoe leuk!

De perzik is een steenvrucht, net als de pruim, abrikoos en kers. De pit (oftewel de steen) beschermt het zaadje. De verschillende rassen perziken hebben verschillende kleuren vruchtvlees, zoals wit, geel of rood. Naast deze ronde soort zijn ook de plattere ‘wilde perziken’ en nectarines populair.
Deze soort perzikboom heet Prunus Persica ‘Peregrine’, heeft wit vruchtvlees en gaat waarschijnlijk vanaf 2022 heerlijke perziken geven. De boom komt in april tot bloei en de rijptijd is eind juli, begin augustus. De ‘Peregrine’ kan steeds beter gedijen in ons klimaat als hij maar op een beschutte, zonnige plek wordt geplant.

Hoe u kunt meehelpen met het verzorgen van de bomen
De perzikbomen hebben wat liefde nodig in de vorm van water in droge tijden. Vooral in het eerste (en tweede) jaar. Daarna doet de boom alles zelf en lust het alleen wat extra voeding in de vorm van mest in het voorjaar.

Tips voor een perzikboom in eigen tuin
De bloemen van de perzik zijn al vroeg in het voorjaar open waardoor bescherming tegen nachtvorst nodig is. De bomen stellen geen bijzondere eisen aan de grond, het moet alleen niet een te arme en droge grond zijn. 

Wist u dat…? 

Deze perzik vanuit China via Perzië naar Europa is gekomen? Vandaag de dag komen perzikbomen alleen in China in het wild voor. Ze worden met name in landen rond de Middellandse Zee geteeld. 

De plattere perzik soort onterecht ‘wilde perzik’ wordt genoemd?

Recept

Inspiratie voor een recept met zelfgeplukte perzik

Een zelfgeplukte perzik is waarschijnlijk het allerlekkerst om zo uit de hand te eten. Sappig, zoet en het geeft direct een zomers gevoel. Maar ook in een smoothie, toetje, cake, of bij een ontbijt is het een heerlijke toevoeging. Dit recept is heel simpel; alleen de perzik even grillen en klaar.

Ingrediënten voor 1 persoon:
1 rijpe perzik
3 eetlepels kokosyoghurt
Handje granola

Zo maakt u het:
Was de perzik en halveer deze. Verwijder de pit en snijd de perzik in partjes. Laat een grillpan goed heet worden en grill de perzikpartjes goudbruin.

Verdeel 3 eetlepels kokosyoghurt over een schaaltje,  leg de gegrilde perzik erop en voeg een handje granola toe. Eet smakelijk!

 

Het originele recept vindt u hier.